24 Ağustos 2011 Çarşamba

IT Yönetimi (IT Management)

Günümüzde bilgi teknolojileri yöneticisi, BT departmanın yönetiminde çok çeşitli faktörleri gözönünde bulundurmak zorunda. Bu yazıda belirttiğimiz konular zaten teknik olarak yapılması gerekenlere işaret ediyor. Bu bölümde BT departman yönetiminde dikkat edilmesi gerekenleri kısaca belirtmeye çalışmaktayım.

Özellikle yönetimsel beceriler daha fazla önem kazanacak. BT sektöründe iş değiştirme çok kolay ve hızlı olmaktadır. BT uzmanlarının kariyer planlamasının yapılması, maaş ve diğer yan koşullarda iyileştirmeler ve alternatiflerle bu kesimi mutlu etmek zorundalar. Dikey yönde ilerleme imkanları kısıtlı olduğundan daha çok yatay bazda imkanlar sunuluyor. Yeni teknolojileri öğrenmekei için eğitimlere gönderilmesi, bu teknolojilerin şirket ve bireysel olarak kullanıma sunulması, gerektiğinde diğer departmanlara geçiş imkanları ve izinlerin verilmesi gibi beklentileri yönetmeleri beklenmektedir.

Sistem odalarının yeniden organizasyonu ve elektrik tüketiminin azaltılması için çalışma yaparak BT departman bütçesindeki giderleri azaltmak ve tasarruf yapmak zorundalar. Green IT kavramına uygun olarak çözümler gerçekleştirmeli, ölçümleyerek bütçede departman tasarrufu olarak yönetime sunabilir hale gelebilmelidir.

Çoğu şirkette Windows XP işletim sistemi yaygın olarak kullanılmaktadır ve Microsoft 2014 sonunda aktif desteğini vermeyecek. Şuan Windows 7 hızla yaygınlaşıyor ve ufukta Windows 8 görünüyor. Kullanıcı seviyesinde işletim sistemi değişikliğini biran önce gerçekleştirmelidirler. Benzer olarak Office 2013 desteği de 2014 yılında bitecek. Office 2010 geçiş ve beraberindeki lisanslama maliyetleri bütçelerinde önemli bir yer tutacaktır.

Delloit’in 2009 yılından bu yana yapmış olduğu “BT İş Dünyası Dengesi” araştırmasının sonuncusunda da ifade edildiği üzere ülkemizdeki BT departmanlarının %40 Mali işler bölümüne bağlı olduğu, BT yöneticisinin CFO veya COO raporlama yaptığını görülmektedir. Aynı araştırmaya göre BT konuları şirket yönetim kurullarında görüşme sıklığı %30 seviyelerindedir. Artık BT departmanları CIO duzeyinde direkt CEO’ya bağlı ve raporlar hale gelmektedir. Bunun sonucunda da BT departmanlarına CEO tarafından daha fazla görevler/sorumluluklar yüklenmektedir.

Şirketin BT hizmetlerini yaygın olarak kullanması için diğer iş birimleri ile yakın ilişki içinde olmaları gerekmektedir. İletişim becerilerinin artması, sosyal ilişkilerin genişletilmesi ile daha çok içiçe geçecektir. Dış müşteri ihtiyaçlarının karşılanması için öncelikle iç müşteri ihtiyaçlarının/isteklerinin şirket içinde çözülmesi ve iç kullanıcıların memnun edilmesi gerekmektedir. BT olarak sahip olunan yetenekler, çıkartılan ürün ve hizmetlerin şirketin pazarlama ve satışında öncü rol alması BT departmanlarının görevi haline gelmiştir. Bugüne kadar daha çok masraf merkezi olarak görülen BT departmanları artık şirketin stratejik departmanlarından bir tanesi olmaktadır.

Şirketinizin iş süreçleri sürekli değişim içinde olacaktır. Özellikle artan rekabet karşısında maliyetlerin düşürülmesi şirket yönetimlerinin önceliklerinde ilk sırada yer almaktadır. Bu nedenle iş yapış şekillerinde sürekli değişimler olacak bu da BT departmanlarına ilave yükler getirecektir. Değişimlerin departman içinde de yansıması olacağı kaçınılmazdır. Dinamik olarak hem kendinizi hem de elemanlarınızı bunlara hazırlamalısınız.

Bilgi teknolojileri departmanı olarak vermiş olduğunuz hizmetlerin, yatırımların, giderlerin ölçümlenmesi ve bunun şirket içinde diğer departmanlara dağıtılması yöntemini hayata geçirmeniz gerekmektedir. Özellikle ölçümleme ve izleme metedolojilerini kurarak bunu yaygınlaştırmalı ve diğer iş birimlerine yansıtmalısınız. Şirketin BT giderlerinin diğer departmanların bütçelerine yansıtılıyor olması hem BT departman yöneticisinin işini kolaylaştıracaktır. BU şekilde çalışma diğer departmanların BT’den iş istemelerini de daha bilinçli hale getirecektir.

BT hizmetlerinin bir kısmının dış kaynak firmalarına devir edilmesi de BT departman yöneticisinin görevleri arasına girmiştir. Hangi hizmetlerin hangi seviyede dış kaynak firmalarına verileceği şirketlere göre farklılık göstermektedir. Ancak BT projelerinde danışmanlık hizmeti, sistemlerin 7/24 izlenmesi, yazılım/donanım personeli istihdamı gibi konular en yaygın dış kaynak hizmetleridir. Bu hizmetlerin belirlenen SLA süreleri ile ölçümlenmesi ve kontrol edilmesi gerekmektedir. Dış kaynak hizmetlerinin alınması, BT departman bütçelerinde maliyet tasarrufu amacıyla yapıldığını unutmamak gerek.

Sürekli gelişen teknolojileri yakından takip etmek zorunluluğu doğmuştur. Yazılım/donanım/hizmet ve servis konularında hemen her gün yenilikler olmaktadır. Bunları CEO’dan daha önce fark etmeli ve bilgi sahibi olmalısınız.

Önümüzdeki Pazartesi Sabahı ;

Güçlü ve zayıf yönlerinizi hem kişisel olarak hem firma olarak çıkartın. Alışkanlıklarınızı ve iş yapış şekillerinizin değişeceğini bilin ve buna hazırlıklı olun. Diğer departmanlarla nasıl işbirliği içinde olabilirsiniz ? Firmanızın hitap ettiği müşteri profilini tanıyın, firmanızın çalıştığı tedarikçileriyle olan işbirliklerini daha fazla öğrenin. BT hizmet ve masraflarını ölçümlemeyin ve bunu diğer iş birimlerine yansıtın...

Bana göre ...

Artık BT yöneticileri daha çok satış, müşteri ve iş süreçleri odaklı çalışacaklar, teknik bilgi ikinci planda olacak. Bu değişime hazırlık yapan, adapte olan, teknolojik gelişmeleri yakından takip eden, sosyal olan BT yöneticileri başarılı olacaklardır. Bildiklerinizi gözden geçirin ve eksik taraflarınızı hızlıca giderin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder